خانه / مجله تندرستی و تغذیه / احتمال وقوع حاملگی در دوره قاعدگی + علت خستگی قبل از پریود

احتمال وقوع حاملگی در دوره قاعدگی + علت خستگی قبل از پریود

احساس خستگی در برخی زمان ها کاملا طبیعی است. همه در برخی از مراحل زندگی خود خسته شده اند. اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید، این باید یکی از علائم اصلی سندرم خستگی مزمن باشد. سردرد، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و خستگی شدید در طول دوره قاعدگی ممکن است سیگنال های منتقل شده از بدن شما باشد که کاملا خوب نیست. بیایید سعی کنیم بفهمیم که علل خستگی چیست و چه چیزی می تواند به شما کمک کند انرژی خود را از بین ببرید. با وجود باور عمومی، شما هنوز باید از کنترل تولد برای داشتن رابطه جنسی در حین دوره قاعدگی خود استفاده کنید. این به این دلیل است که نمی توانید دقیقا پیش بینی کنید که چه زمانی تخمک گذاری اتفاق خواهد افتاد.در این مقاله از بخش سلامت زنان دکتر سلام به بررسی احتمال وقوع حاملگی در دوره قاعدگی + علت خستگی زیاد قبل از پریود می پردازیم.

آیا می توان زمانی که در دوره قاعدگی هستید حامله شوید؟

احتمال حامله شدن در دوره قاعدگی خیلی پایین است، اما احتمالات وجود دارند. حامله شدن در دوره قاعدگی برای بیشتر زنان بعید است، اما این چیزی نیست که غیر ممکن باشد. پاسخ کامل به درک صحیح یک پنجره باروری زنانه بستگی دارد. این زمان، معمولا زمانی نیست که رابطه جنسی داشته باشید، اگر می خواهید باردار شوید. باردار شدن به وقوع تخمک گذاری در چرخه خود بستگی دارد. روز تخمک گذاری در یک زن با زن دیگر و در یک زن از چرخه به چرخه دیگر متفاوت است.

دوره قاعدگی

جدا از اینکه داشتن رابطه جنسی در دوره قاعدگی مطلوب نیست و سبب ایجاد آلودگی و کثیفی می شود، داشتن رابطه در طول دوره قاعدگی ماهانه به احتمال زیاد منجر به بارداری نخواهد شد. شما می توانید با داشتن رابطه جنسی در دوره زمانی خود تصور کنید که دوره خود زودتر از موعد صورت گرفته است یا اگر دوره ماهانه شما طولانی تر از متوسط ۵ روز است، احتمال بارداری وجود دارد.

موضوع شانس شما برای حامله شدن در طول دوره قاعدگی پاسخ خاصی ندارد. با این حال، استثناها همیشه وجود دارند. اگر هر زنی یک چرخه ماهیانه کوتاه تر داشته باشد احتمال حامله شدن او در هنگام داشتن رابطه جنسی در طول دوره او وجود دارد. اگر چرخه ماهیانه تان کوتاه تر باشد (به طور مثال ۲۱ – ۲۴ روز) این به این معنی است که تخمک گذاری در ابتدا در چرخه رخ می دهد. اسپرم ها می تواند به مدت دو، سه و تا پنج روز در رحم شما زنده بمانند. شما می توانید رابطه جنسی خود را با پایان چرخه ماهیانه تان داشته باشید و بعد چهار یا پنج روز بعد با قاعدگی اولیه خود باردار شوید.

اکثر خانم ها در روز ۱۴ تخمک گذاری نمی کنند. در واقع، تنها ۳۰ درصد از زنان دارای دوره هایی هستند که در آن روز تخمک گذاری کاملا در عرض چند روز توسط دستورالعمل های کلینیکی به رسمیت شناخته می شود.

زودتر از قاعدگی شما این اتفاق رخ می دهد، و زودتر از آن زمان خود را صرف باروری خواهید کرد، زیرا پنجره بارور پنج روز قبل از شروع قاعدگی تان شروع می شود. اگر تخمک گذاری در ۱۴ روز از چرخه شما رخ می دهد، پس پنجره بارور در روز ۹ شروع می شود. اما اگر در روز ۸ از چرخه تان تخمک گذاری انجام می شود، پنجره بارور در روز ۳ – درست در وسط دوره قاعدگی ماهیانه تان شروع می شود. چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که تمام روزهای باروری بالا برابر با هم نیستند.برخی روزها ممکن است که حتی شانس بیشتری نسبت به روز تخمک گذاری برای بارداری داشته باشید.

رابطه جنسی فقط یک روز قبل از تخمک گذاری در بهترین حالت، منجر به حدود ۳۰ % شانس بارداری می شود. داشتن روابط جنسی ۵ روز پیش از روز تخمک گذاری کم تر از ۵ درصد شانس بارداری دارد. این بدان معناست که حتی اگر تخمک گذاری در چرخه ماهیانه تان به اندازه کافی زود رخ دهد، احتمال حامله شدن در این روزها بسیار بالا نیست.

آیا می توانید دقیقا درست قبل از دوره قاعدگی ماهانه حامله شوید؟

احتمال حامله شدن قبل از دوره ماهانه بسیار کم است. برای زنان یک چرخه معمول از بیست و هشت تا سی روز و یا طولانی تر شدن دوره قاعدگی وجود دارد، با اطمینان می توانیم بگوییم که بین روز یازده و بیست و یک وقت دارید. این تخمک ها تنها برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای باردار شدن در دسترس است.

اساسا می توانید بگویید که روزهایی پیش از دوره ماهیانه تان، ایمن ترین زمان برای داشتن رابطه جنسی بدون خطر باردار شدن است. تعداد روزهای امن درست قبل از دوره ماهانه شما با چرخه های طولانی تر و کوتاه تر در چرخه های ماهانه کوتاه تر، بیشتر است.

اگر دقیقا می دانید زمان قاعدگی شما چه زمانی اتفاق می افتد و شما به مدت سی و شش تا چهل ساعت دیگر منتظر بمانید، پس قطعا شما با احتمال بسیار کمی در زمان بارداری قرار دارید. هرچه بیشتر به روز تخمک گذاری نزدیک شوید، احتمال حامله شدن بیشتر می شود. این زمان مناسبی برای رابطه جنسی است اگر می خواهید باردار شوید.

دوره قاعدگی

آیا می توانم یک روز قبل از دوره قاعدگی خودم باردار شوم و هنوز دوره نرمالی داشته باشم؟

این سوالی است که اغلب از سوی کاربران فلو پرسیده می شود. و پاسخ این سوال ناشی از تصور غلطی است که فکر می کند یک زن در طول دوره قاعدگی نمی تواند باردار شود.

برخی از زنان در زمان تخمک گذاری خوش اخلاقی را تجربه می کنند و آن را زمانی که دقیقا برعکس است، در نظر بگیرید – این زن در طی این روزها بسیار بارور است. و داشتن رابطه جنسی بدون محافظت زمانی که زمان و وقت تخمک گذاری را تجربه می کنید، قطعا می تواند منجر به بارداری شود.

یک مورد دیگر، اگر چه بسیار نادر است، زمانی است که تخمک گذاری قبل از پایان دوره یا فقط چند روز پس از پایان دوره قاعدگی است، رخ می دهد. اگر در طول دوره رابطه جنسی بدون محافظ داشته باشید و بعد از آن تنها چند روز پس از قاعدگی به خاطر چرخه نامنظم قاعدگی داشته باشید، می توانید باردار شوید.

به خاطر داشته باشید که اسپرم می تواند تا ۵ روز در بدن شما زندگی کند، بنابراین اگر روز قبل از دوره خود رابطه جنسی داشته باشید و هنوز یک دوره یا زمان طبیعی داشته باشید می توانید باردار شوید.

آیا می توانید دقیقا درست بعد از دوره قاعدگی ماهانه حامله شوید؟

بله، شما می توانید بعد از دوره ماهانه بارداری را تجربه کنید. بعد از اینکه دوره های ماهانه شما تمام شد، شروع به قدم گذاشتن به سمت پنجره باروری خود می کنید. در یک چرخه معمول که هر ۲۸ تا ۳۰ روز اتفاق می افتد، روزهایی که باروری شما بالا است معمولا بین روز ۱۱ تا ۲۱ روز است. اسپرم ها می توانند دو، سه و تا پنج روز در بدن شما زنده باشند. اگر دوره ماهانه شما پنج تا هفت روز طول بکشد و بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید، وارد پنجره بارور می شوید.

اگر خونریزی در روز ششم متوقف شود، یا در روز هفتم، و تخمک گذاری در روز ۱۱. اسپرم شش روز در لوله های فالوپ برای بارداری ساکن خواهد بود. البته، امکان باردار شدن شما بعد از دوره زمانی شما با گذشت هر روزی پس از این که خونریزی شما متوقف شده است، افزایش می یابد.

اگر می خواهید باردار شوید، این زمان مناسبی برای شروع رابطه جنسی است. داشتن رابطه جنسی در روزهای دیگر برای ۱۴ روز آینده شانس شما را افزایش می دهد.

دوره قاعدگی

بهترین زمان برای حامله شدن بعد از دوره قاعدگی

اگر در طول ۲ روز قبل از شروع تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، احتمالا باردار می شوید، یا دقیقا همان روزی که تخمک ها از تخمدان رها می شود باروری می تواند اتفاق بیفتد. این معمولا حدود ۲ هفته قبل از شروع دوره بعدی شما اتفاق می افتد، اما اگر می خواهید تجربه کنید، یکی از روش های کارآمد پیش بینی تخمک گذاری را امتحان کنید.

در اینجا چهار روش برتر برای پیش بینی تخمک گذاری برای پیدا کردن بهترین زمان برای باردار شدن بعد از دوره قاعدگی وجود دارد:

  • اگر هر زمان یک چرخه ماهانه شما همان تعداد روز را داشته باشد، از ماشین حساب استفاده کنید تا زمانی که در هر ماه بسیار بارور هستید را مطلع شوید.
  • روش دیگر برای فهمیدن این که چه زمانی شما می توانید باردار شوید، علائم و نشانه های تخمک گذاری را مانند تغییرات در دمای بدن و ترشح رحم را با دقت بررسی کنید. این بهترین زمان برای باردار شدن بعد از دوره قاعدگی است.
  • از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید.
  • فلو را نصب کنید و روزهای باروری را با استفاده از الگوریتم های پیشرفته AI پیش بینی کنید.

آیا شما می توانید یک دوره قاعدگی داشته باشید و هنوز باردار باشید؟

نه، معمولا هنگام باردار شدن ممکن نیست خونریزی داشته باشد. زمانی که بدن شما شروع به آزاد کردن هورمون بارداری به نام (hCG (human انسان می کند، دوره های ماهانه شما متوقف خواهند شد. با این حال، ممکن است شما تصور کرده باشید که در همان زمانی که دوره های ماهانه شما به تعویق می افتاد، خونریزی را تجربه کرده و تصور می کنید که خونریزی عادت ماهانه بوده است. این خونریزی القا نامیده می شود. اگر باردار هستید و خونریزی را تجربه کردید، لطفا با پزشکتان تماس بگیرید.

پیشگیری از باردار شدن در دوره قاعدگی

خطر بارداری حتی زمانی وجود دارد که شما در دوره قاعدگی رابطه جنسی انجام می دهید. برای جلوگیری از بارداری، روش های پیشگیری بسیار مهم است.

دوره قاعدگی

روش های کنترل تولد برای پیشگیری از بارداری در دوره قاعدگی شما عبارتند از:

  • کاندوم مردانه
  • قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی
  • پروژسترون فقط قرص (مینی قرص)
  • پچ ضد بارداری
  • ضد بارداری برگشت پذیر به مدت طولانی مانند دستگاه ایمپلنت یا داخل رحمی (IUD)

خستگی شدید قبل از دوره قاعدگی: این حالت طبیعی است؟

عوامل طبیعی زیادی وجود دارند که بر انرژی و هشیاری شما تاثیر می گذارند. حتی گاهی اوقات خستگی طبیعی است.

با این حال، آیا انرژی شما در طول دوره قاعدگی کم می شود؟ اگر اینطور است، ممکن است خستگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه کنید.

شما تنها نیستید. بسیاری از خانم ها از خستگی شدید قبل از دوره قاعدگی رنج می برند و آن را با افسردگی، تنبلی و یا کناره گیری اجتماعی اشتباه می گیرند. خودتان را ناراحت نکنید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)یک اختلال واقعی است که می تواند بر ما غلبه کند. خستگی که با آن همراه می شود به تنهایی از بین نمی رود، اما راه هایی برای تسکین علائم وجود دارد.

اولین کاری که می توانید برای خودتان انجام دهید این است که کمی از همه چیز دور شوید و آرام بگیرید. برای فعال نبودن احساس بدی نداشته باشید. اگر چیزی وجود داشته باشد، شما کارهای زیادی برای انجام آن، انجام می دهید.

شما مجبور نیستید که به طور پیوسته فعال باشید، به خصوص در نزدیکی دوره قاعدگی. کمی زمان صرف بازسازی و آرامش می تواند تنها چیزی باشد که بدن شما برای توقف علایم خستگی مزمن قبل و یا در طول دوره قاعدگی به آن نیاز دارد.

دوره قاعدگی

علل خستگی در دوران قاعدگی

  • نداشتن خواب کافی (بی خوابی، تاخیر در خواب).
  • استرس، افسردگی.
  • عادت های غذایی ناسالم (اسنک، غذای ناسالم، سو تغذیه، پرخوری، مصرف بیش از حد کافئین).
  • برخی از اختلالات مزمن (مثلا فیبرومیالژیا، دیابت، بیماری های قلبی، و غیره).
  • تمرین زیاد یا عدم فعالیت بدنی.
  • کم آبی
  • کمبود آهن.
  • برخی داروها و غیره

احساس خستگی می کنید؟ ! رژیمت را چک کن

اغلب اوقات خستگی می تواند توسط روتین و عادات غذایی شما ایجاد شود. خوردن یک رژیم غذایی متعادل به حفظ قند خون در سطح نرمال کمک می کند.

برای اجتناب از احساس خستگی زمانی که قند خون شما افت می کند، سعی کنید هر روز صبحانه بخورید. برای حفظ یک رژیم سندرم خستگی مزمن، اطمینان حاصل کنید که تمام وعده های غذایی شما پروتئین (گوشت، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و غیره)و کربوهیدرات های پیچیده (سبزی)، سیب زمینی، ذرت و کدوتنبل، لوبیا، عدس و نخود فرنگی)و تنقلات معمولی بین آن ها باشد.

این سه اصل در برنامه رژیم غذایی خستگی مزمن، تنوع، میانه روی و تعادل هستند. آن ها به شما اجازه می دهند از تمام علل خستگی شدید اجتناب کنید. انتخاب های غذایی خود را ثبت کرده و به دنبال ارتباط بین آنچه می خورید و انرژی که به دست می آورید و یا خستگی که به همراه دارید ، بگردید.

دوره قاعدگی

آیا کم آبی بدن باعث خستگی میشود؟

گر شما احساس خستگی می کنید، ممکن است به خاطر کمبود آب بدن باشد. معمولا این احساس تشنگی زمانی در بدن شما رخ می دهد که بدن شما آب بدن را کم می کند و باعث می شود که جذب آب شما سخت شود.

سعی کنید:

  • اگر مصرف آب زیاد نداشته اید به طور منظم آب بنوشید.
  • دست کم دو لیوان آب یک ساعت پیش و یک ساعت پس از فعالیت بدنی شدید استفاده کنید
  • در طی ورزش خود آب را بنوشید.

سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری مزمن است که مستقیما با چرخه قاعدگی مرتبط نیست. اما اغلب اوقات می تواند با چرخه قاعدگی شما بدتر شود. نام دیگری برای CFS  ، آنسفالومیلیت میالگیک است.

علامت اصلی CFS  خستگی ثابت است که به شدت بر زندگی روزمره تاثیر می گذارد و با استراحت و خواب بهبود نمی یابد.

اما امروزه علل دقیق CFS  هنوز ناشناخته هستند. با این حال، عوامل زیر برای افزایش آن در نظر گرفته می شوند:

  • یک عفونت ویروسی
  • عفونت باکتریایی
  • التهاب
  • استرس
  • داروی هورمونی
  • آسیب روانی

علائم CFS / ME در دوران قاعدگی چیست؟

CFS / ME شامل علائم متعددی از جمله:

  • اضطراب یا افسردگی
  • ورم بدن
  • یبوست یا اسهال
  • از دست دادن حافظه یا عدم تمرکز
  • سردرد یا میگرن
  • فشار خون پایین
  • تهوع یا استفراغ
  • مسائل خواب و غیره

بهبود طول و کیفیت خواب شما می تواند به تسکین برخی علائم سندرم خستگی مداوم مثل نارسایی مزمن، هیپسومنیا ، خستگی بعد از بیدار شدن و یا اختلال خواب – بیداری شما کمک کند.

یک رژیم غذایی گیاهی نیز برای بهبود سلامت و رهایی از برخی از علائم CFS نیز می تواند موثر باشد. به افراد مبتلا به CFS / ME توصیه می شود تا سبزیجات بیشتری را بخورند تا دریافت مواد مغذی کافی، کاهش ورم و رسیدن به وزن بدن سالم را تضمین کنند.

نشانه های در طول قاعدگی خود را علامت گذاری کنید. اگر در طول سه ماه از منزل خارج نمی شوید، با پزشک خود برای تجویز داروهای مناسب مشورت کنید.

دوره قاعدگی

فعالیت فیزیکی یک مبارز بزرگ برای خستگی است

  • هر فعالیت فیزیکی برای بدن ما یک نوشیدنی “انرژی” است. هر چه بیشتر فعال باشیم، قوی تر می شویم.
  • ورزش کردن به ما کمک می کند سلامت خود را تقویت کنیم، تناسب اندام پیدا کنیم و انرژی و حالت خود را افزایش دهیم. حتی اگر به نظر می رسید که خیلی خسته هستید، سعی کنید زمانی برای ورزش پیدا کنید. این کار انرژی شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند با مشکلات زندگی روزمره کنار بیایید. به علاوه، به شما کمک می کند در وضعیت خوبی بمانید.
  • سعی کنید از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید. هنگام صحبت کردن با تلفن، از پشت میز بلند شوید و هر وقت می توانید راه بروید.
  • زندگی سالم داشته باشید، فعال بمانید و از نتیجه لذت ببرید.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

درمان چندوجهی کمرویی و اختلال اضطراب اجتماعی

کمرویی چیست؟ شخصی می گفت: “من تقریبا همیشه از کلاس ها فرار می کنم، به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *