خانه / مجله تندرستی و تغذیه / باید ها و نباید های دوران بارداری (بخش دوم)

باید ها و نباید های دوران بارداری (بخش دوم)

مراقبت های لازم در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. سلامت مادر و جنین تا حد زیادی به این مراقبت ها بستگی دارد. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به بررسی چند نکته مهم دیگر که باید در دوران بارداری رعایت شود می پردازیم.

در دوران بارداری غذاهای دریایی بخورید

غذای دریایی در بارداری

غذاهای دریایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر اسید چرب امگا ۳ مفید برای سلامت قلب، زینک و آهن هستند. این مواد همه هم برای مادر و هم فرزند مهم هستند. اما ماهی خام یا نیمه خام می تواند باعث بروز مشکلات شود چراکه ممکن است باکتری ها و ویروس های مضری را در خود حمل کند که اگر به طور کامل بخته می شد، از بین می رفت. بنابراین، خانم های باردار باید از خوردن ماهی های خام و نیم خام که ممکن است حاوی سطح بالای جیوه باشد، اجتناب کنند.

برای مثال ماهی هایی که ممکن است حاوی سطح بالایی جیوه باشد شامل موارد ذیل می شود:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • کاشی ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی

خوردن انواع غذاهای دریایی متنوع باعث می شود که بر روی مواد معدنی موجود در یک ماهی خاص تمرکز نکرده باشید و از تمام مواد معدنی، انواع مختلف ماهی ها استفاده کنید. میزان مصرف هفتگی تان بیش از ۳۴۰ گرم (۱۲ اونس) نباشد.

در دوران بارداری گوشت های فرآوری شده نخرید

گوشت های فرآوری شده که شامل هات داگ ها، سوسیس ها، ماهی های دودی و انواع دیگر گوشت های این چنینی می شود، می توانند منجر به بروز بیماری هایی نظیر لیستریوزیس و توکسوپلاسما شوند که بر اثر غذا ایجاد می شود. گوشت زمانی که قطعه قطعه شده سطح بیشتری برای رشد باکتری خواهد داشت اما به خوبی پخته شدنشان خطر آن را کاهش خواهد داد.

در دوران بارداری رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی در طول بارداری تا زمانی که فاکتورهای پیچیده ای مانند جفت سر راهی (placenta previa) یا سایر شرایط پر خطر بارداری وجود نداشته باشد، ایمن است. داشتن رابطه جنسی با همسرتان تا زمانی که کیسه آب شما پاره می شود، خطری نخواهد داشت. اگر در طول رابطه احساس ناراحتی کردید، می توانید پوزیشن جدیدی را امتحان کنید. اگر هر سوالی در مورد داشتن رابطه جنسی ایمن در طول بارداری داشتید، با پزشک خود مطرح کنید.

در دوران بارداری محصولات شیری که پاستوریزه نشده است را نخورید

مصرف شیر در بارداری

کلسیم برای رشد کودک بسیار مهم است،اما مادر باید دقت کند که این کلسیم را چگونه از لبنیات دریافت می کند. خوردن شیر خام تا زمانی که پاستوریزه نشده است، به مادران باردار توصیه نمی شود. پاستوریزه شدن به این معناست که شیر برای کشتن باکتری های موجود در خود گرم نشده است و می تواند شما را بیمار کند.

به طور مشخص، شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا (Listeria) باشد که می تواند منجر به بیماری، سقط جنین و حتی پیامدهای تهدید کننده زندگی فرد شود.

در دوران بارداری یوگا تمرین کنید

باید از انجام بیکرام یا یوگای گرم اجتناب کنید، اما انجام سایر مدل های یوگا در زمان بارداری خوب است. به دنبال کلاس های یوگای دوران بارداری یا یوگای ملایم باشید که برای مادران باردار طراحی شده اند. مربیان این دوره ها می دانند که کدام حرکت برای شما بهترین است و از انجام کدام یک باید اجتناب کنید.

اگر قبل از بارداری یوگا نمی کردید، قبل از ثبت نام در کلاس با پزشکتان صحبت کنید. ممکن است که بتوانید این دوره ها را از همین زمان شروع کنید، اما بهتر است که در مورد خطرات و مواردی باید احتیاط شود با پزشکتان صحبت کرده باشید.

در دوران بارداری به حمام های گرم یا سونا نروید

گرچه آرامش بخش است اما محیط هایی با حرارت بالا نظیر حمام داغ، جکوزی و سونا ممکن است برای مادران باردار بسیار خطرناک باشند. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهند که استفاده یکی از این ها در سه ماهه اول بارداری، خطر سقط جنین را ۲ برابر می کند. خیس کردن خود زیر آب گرم می تواند حرارت بدن را افزایش داده و این نیز خود منجر به بروز مشکلاتی برای کودک از جمله افزایش خطر نقص عضو هنگام تولد می شود.

واکسن آنفلونزا بزنید

واکسن آنفولانزا در بارداری

زنان باردار می توانند و باید تا زمانی که طبق اعلام سازنده آنها منع مصرف نشده اند، واکسن آنفلونزا بزنند. این واکسن ویروس زنده نیست و از آن آنفلونزا نخواهید گرفت. اگر در دوران بارداری آنفلونزا بگیرید، خطر اثرات جانبی شدید نسبت به زنان هم سنتان که باردار نیستند، بالاتر خواهد بود.

واکسن هم از شما و هم از جنین در حال رشدتان محافظت خواهد کرد.

در دوران بارداری کافئین زیادی مصرف نکنید

کافئین می تواند از طریق جفت عبور کرده و ضربان قلب کودک را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف یک یا دو فنجان قهوه در طول روز برای زنان بی خطر است، اما فراموش نکنید که یک سوم از آن را در طول بارداری کم کنید.

هوشمندانه اجازه ندهید که چاق شوید

“خوردن برای دو نفر” توصیه ای ست که به مادران باردار می شود اما مجوز این نخواهد بود که هر چه می خواهید بخورید. به جای آن باید به صورت استراتژیک دقت کنید که چه چیزی و چقدر می خورید. اضافه وزن زیاد در طول بارداری ممکن است برای فرزندتان بیش از اینکه خوب باشد، مضر شود. در طول سه ماهه اول ، شما تنها به ۱۰۰ کالری بیشتر در طول روز برای حمایت از رشد جنین نیاز خواهید داشت.

در سه ماهه سوم، این مقدار اضافی حدودا روزانه به ۳۰۰ کالری می رسد.

جعبه گربه را تمیز نکنید

یک گربه دوست داشتنی دارید و می خواهید با او بازی کنید، پس از آن دست هایتان را بشویید، اما جعبه اش را تمیز نکنید. مدفوع گربه اشباع از میلیون ها باکتری و انگل و یکی از انواع خاص آن توکسوپلاسموز است که خصوصا برای مادران باردار خطرناک می باشد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

آخرین راهکارهای درمان و ریشه کنی ویروس زگیل تناسلی

زگیل تناسلی درمان پذیر است؟! زگیل تناسلی که با نام HPV هم شناخته می شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *