خانه / مجله تندرستی و تغذیه / دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم چیست؟

دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم چیست؟

با دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم  آشنایی دارید؟ برخی از افراد با وجود اینکه وعده های غذایی خود را به طور مرتب مصرف می کنند، اما همیشه احساس گرسنگی می کنند. این ممکن است به دلیل انتخاب مواد غذایی نا مناسب یا روش زندگی نادرست باشد. در این مطلب با برخی از مهمترین دلایل احساس گرسنگی همیشگی، بیشتر آشنا خواهیم شد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم  می پردازیم.

گرسنگی مداوم

دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم

شما به اندازه ی کافی آب نمی نوشید

هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی مزایای سلامتی متعددی از جمله ارتقای سلامت مغز و قلب و بهینه سازی عملکرد ورزشی دارد. علاوه بر این، نوشیدن آب، پوست و سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد. آب به احساس سیری شما کمک می کند کمک می کند و موجب کاهش اشتها قبل از خوردن غذا می شود.

با توجه به نقش آب در حفظ احساس سیر در شما، ممکن است متوجه شوید که زمانیکه به اندازه ی کافی آب نمی نوشید، به شدت احساس گرسنگی می کنید. احساس تشنگی می تواند با احساس گرسنگی اشتباه گرفته شود. اگر شما همیشه گرسنه هستید، ممکن است نوشیدن یک یا دو لیوان آب برای فهمیدن اینکه آیا واقعا شما گرسنه هستید یا احساس تشنگی داشته اید، مفید باشد.

برای اطمینان از هیدراته نگه داشتن بدنتان، وقتی احساس تشنگی می کنید، حتما به مقدار کافی آب بنوشید. مصرف غذاهای غنی از آب از جمله میوه ها و سبزیجات، به هبدراته کردن شما کمک می کنند.

رژیم غذایی شما فاقد فیبر است

اگر رژیم غذایی شما فاقد فیبر باشد، ممکن است به طور مکرر احساس گرسنگی کنید. مصرف بالای مواد غذایی حاوی فیبر زیاد، برای کنترل گرسنگی مفید است. غذاهای غنی از فیبر، سرعت خالی شدن معده را کاهش می دهند و هضم آنها نسبت به غذاهای کم فیبر طولانی تر است. علاوه بر این ثابت شده که جذب مقدار زیادی فیبر می تواند بر روی آزاد کردن هورمون های کاهش اشتها و تولید اسیدهای چرب کوتاه مدت تاثیر می گذارد. فیبرهای مختلفی وجود دارند و برخی از آنها بهتر از سایر انواع شما را سیر می کنند و از ایجاد حس گرسنگی جلوگیری می کنند. مطالعات متعددی در مورد فیبر محلول در آب و فیبر غیر محلول وجود دارد و آنها نشان داده اند که فیبرهای محلول در آب نسبت به فیبرهای نامحلول، احساس سیری بیشتری به شما می دهند.

برخی از غذاهای مختلف مانند بلغور جو دوسر، تخم کتان، سیب زمینی شیرین، پرتقال و کلم، منابع خوبی از فیبر محلول هستند. رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، نه تنها به شما در رسیدن به احساس سیری کمک می کند، بلکه چندین مزیت سلامتی دیگر مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و چاقی را دارا می باشد. برای اطمینان از مصرف فیبر کافی، انتخاب یک رژیم غذایی غنی از انواع محصولات گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات بهترین راه است.

شما با عجله غذا می خورید

اگر شما یک روش زندگی پر مشغله را دارید، اغلب در حالتی که پریشان هستید، غذا می خورید. اگرچه ممکن است که در زمان صرفه جویی کنید، اما با عجله غذا خوردن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این موجب ولع بیشتر، افزایش مصرف کالری و افزایش وزن می شود. دلیل اصلی این امر این است که با عجله خوردن سبب کاهش آگاهی شما از میزان چربی مصرفی می شود.

مطالعات متعددی نشان داده که افرادی که با عجله و در حالت پریشان غذا می خورند، گرسنه تر از افرادی هستند که از عجله در هنگام خوردن پرهیز می کنند. برای جلوگیری از گرسنگی بیش از حد، بهتر است که از عجله در هنگام غذا خوردن پرهیز کنید. این کار به شما این اجازه را می دهد تا از غذا خوردن خود لذت ببرید و همچنین احساس سیری بیشتری بعد از آن داشته باشید.

شما بیش از حد ورزش می کنید

افرادی که ورزش می کنند معمولا کالری زیادی را می سوزانند. همچنین این زمانی که شما به طور منظم ورزش می کنید یا ورزش های طولانی مدت انجام می دهید، اهمیت بیشتری می یابد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، متابولیسم سریع تری دارند، به این معنی که آنها کالری بیشتری در حالت استراحت، نسبت به افرادی که ورزش های متعادل انجام می دهند یا روش زندگی فاقد تحرک دارند، می سوزانند. اگرچه مطالعات متعدد نشان داده که ورزش کردن برای سرکوب اشتها مفید است، اما شواهدی وجود دارد که ورزش های قوی و طولانی مدت سبب بالا بردن اشتها می شود. شما می توانید از گرسنگی بیش از حد ناشی از ورزش از طریق خوردن بیشتر برای سوزاندن آن در حین ورزش جلوگیری کنید. بهترین روش، مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد، پروتئین و چربی های سالم است.  راه حل دیگر این است که وقت کمتری را صرف ورزش کردن کنید یا شدت تمرینات خود را کاهش دهید.

مهم است که توجه داشته باشید که این بیشتر مربوط به ورزشکاران مشتاق و افرادی است که اغلب تمرینات با شدت و مدت زیادی انجام می دهند. اگر شما به طور متعادل ورزش می کنید، احتمالا نیازی به افزایش مصرف کالری خود ندارید. شما با کدام یک از دلایل احساس ضعف و گرسنگی مداوم روبرو هستید؟


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

پاپ اسمیر چیست؟ + راهنمایی کامل

پاپ اسمیر، تستی برای زنان است که در تشخیص یا پیشگیری از سرطان سرویکس (دهانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *